Karel Čapek - Leoš Janáček - Václav Kašlík. Dlouhý řetěz jmen nese myšlenku. Už onen fakt, že si ji mezi sebou autoři předávají, značí, že je určitým způsobem vyjímečná a nadčasová. Řetězení autorů ji zajisté pozměnilo. Dalo by se tedy říci, že to, co zůstává, je námět. Jedna žena proplouvající staletími a měnící své jméno, která se jako onoho posledního stébla drží monogramu E.M. a zpěvu. Člověk potřebuje něco, co mu dává pocit vlastní soudržnosti, umožní mu cítit se stále sám sebou. A právě to pro dávnou krétskou pějici představují ona dvě písmena. Zamrzla v čase, přesto se nezdá, že by byla zcela chladná. V těch velkých očích, originálně patřících Vlastě Fialové, je emocí snad až přespříliš. Zračí se v nich všechno, o co osudem přišla. Jakoby její staletí trvající život vedl ke svému vrcholu a táhlý spor dvou rodin řešící se v zaprášeném archivu nebyl příčinou jejího pádu, ale součástí soukolí.
(Věc Makropulos, 1966, režie Karel Kašlík)
Žádné komentáře:
Okomentovat