neděle 27. července 2014

Kouzelník není sprosté slovo!


Milý Ježíšku, k letošním Vánocům chci velký plakát. Nic náročného, klidně ho můžeš nakreslit na koleni třeba jen černou tuší na bílém podkladě. Bude na něm stát právě ta větička opatřená jedním... ne, třemi vykřičníky. A mohl bys mi ho poslat s předstihem? Vím, že konec července je poněkud brzo, ještě se na tebe nezačali připravovat ani obchodníci. A mohl bys mi ho pověsit na zeď? Jak znám svou schopnost prokrastinace, ležel by mi tu nebožák srolovaný v tubě do příštího jara. Děkuji.
Měla bych si to totiž už konečně zapsat za uši. Jednou píšu fantasy a v rámci konce matení nebohého čtenáře bych měla začít nazývat věci pravými jmény. Jednou je to magie, M A G I E! A pokud si ji začnu racionalizovat tak moc, až se z ní kouzelno vytratí, prostě magická být přestane a já ke své hrůze zjistím, že píšu jen o bandě praštěných schizofreniků se zájmem o ezoteriku, které sleduje nějaký šílený věděc. A vždyť to jsem přece nechtěla, ne? Můj hlavní impulz ke psaní je tvoření něčeho kouzelného. Všechno to řešení společenských a kulturních věcí je pořád jen nadstavba téhož. Impulz je pořád někde mezi Sofií a tahání světa z klobouku a kouzelného stropu v Bradavicích, v jehož existenci musíme prostě věřit, aby nám nespadl na hlavu. Tažke ještě jednou: člověk, který kouzlí, je kouzelník. To, co provádí, je magie. Když to provádí, tak opravdu KOUZLÍ. A ano, je to ukázkový příklad definice kruhem a o to tu právě jde. Tak proč mám tik v ruce pokaždé, když mám někam napsat, že je někdo kouzelník? Proč nad tím třikrát uvažuju, než to udělám, a pak to předkládám okolo jako důkaz velkého sebepřekonání? Proč dělám to samé s upírem, s vědmou, s vlkodlakem, se šamanem? (U upíra se vedle tiku přidá i svrbění vzadu za krkem) Pokrytecky se schovávám ze nejasné popisy a náznaky, aby to tak nějak vypadalo seriozně, ale jenom tím mlžím. Místo abych zakrývala mezery v logice příběhu, mlžím v něčem, co jsem přijmula za fakt naprosto racionálně a napsala si do poznámek k příběhu i postavám. Tenhle tam má napsáno upír, tahle je kouzelnice, ten zase šaman, tohle je černokněžnický rituál. Tak to prostě je. Po dlouhém procesu odstranění generalizačních nálepek typu "princezna" se budu muset zase naučit je používat. Prosím, Ježíšku...

Žádné komentáře:

Okomentovat